پنجشنبه ۰۹ فروردین ۰۳

غواصي در جزيره كيش

مراكز خريد كيش قيمت مناسب – مراكز تفريحي كيش – تور كيش – تور ارزان كيش – بازار عربهاي كيش – تور لحظه آخري كيش

غواصي

 

به دليل مرجاني بودن جزيره و شفافيت آب دريا كه امكان تماشاي انواع آبزيان زيبا و منحصر به فرد اين منطقه را ميسر ميسازد جاذبه فراواني براي گردشگران و شهروندان كيش دارد . ۲مركز در باشگاه ورزش هاي دريايي كيش و اسكله تفريحي خدمات و آموزشهاي لازم همراه با كليه تجهيزات و امكانات (لباس مخصوص، كپسول هوا و. . . ) را در اختيار علاقمندان به غواصي قرار مي دهند .
در زير به معرفي مكانهاي مرجاني و مناسب غواصي در جزيره كيش مي پردازم:
بيگ كورال و ژوراسيك پارك:
از مكانهاي زيباي اين جزيره مي توان به سايتهاي بيگ كورال و ژوراسيك پارك اشاره كرد. اين ريفهاي مرجاني كه در شرق جزيره واقع گرديده اند، داراي اكوسيستم غني و زيبائي مي باشند كه خيره كننده چشمان هزاران غواص ايراني و خارجي در طول سال است. عمق اين دو سايت به هنگام مد كامل متجاوز از ۶ تا ۸ متر و هنگام جزر كامل كمتر از ۵ متر ميباشد اين مكانها از تنوع فراواني از آبزيان برخوردار اند.

 

جزيره كيش از نظر محيط زيست طبيعي، يكي از بكرترين مناطق خليج فارس بوده و بجرات مي توان گفت كه ريفهاي مرجاني شرق جزيره كيش از غني ترين و زيبا ترين مناطق و مساعد ترين مكانهاي غواصي در كشورمان را در برگرفته است. پوشش مرجاني اين جزيره در سواحل شرقي آن واقع گرديده كه هرساله مورد بازديد بسياري از علاقه مندان غواصي قرار مي گيرد. غواصي در كيش در تمامي طول سال امكانپذير بوده و مكانهاي كم عمق اين جزيره براي غواصي تمامي افراد و حتي اشخاص مبتدي بسيار مناسب است. همچنين وجود مراكز آموزشي و تفريحي غواصي دركيش اين جزيره را تبديل به قطب غواصي كشور نموده است.

همچنين در سايت بيگ كورال صخره هاي زير آبي بسيار زيبائي پديدار مي گردند كه مملو از آبزيان ريز از جمله انواع خرچنگها ، ميگوها و عنكبوتهاي دريائي بوده كه براي عكاسي ماكرو بسيار مناسب است.
از انواع ماهيها ميتوان به : جراح – دخترناخدا – هامور – جاش – ساردين – باراكودا – تون – اژدرماهي – موري ايل – استون فيش – اسكورپيون – دلقك و ريف شارك همچنين سفره ماهيان، اشاره كرد. انواع لابستر و لاكپشتهاي پوزه عقابي و پشت سبز ،همپنين مرجانهاي طبقاتي و مغزي و نيز گاها انواعي از سافت كورال در اين سايت ديده ميشوند. پوشش مرجاني سايت كه شمالي- جنوبي و در امتداد ساحل به صورت نواري كشيده شده است در جنوب متراكم تر و در شمال كمتر است.
براي دسترسي به اين سايتها ميتوانيد از مراكز غواصي موجود در جزيره و قايق هاي غواصي استفاده كرده و يا مي توان با اتومبيل به ساحل هتل سيمرغ و از آنجا به سايت بيگ كورال به آساني رسيد . اين سايت براي اسنوركلينگ و نيز نايت دايو بسيار مناسب است.

كشتي داما:
اين كشتي باربري سنگالي كه در عمق ۳۳ متري آبهاي جنوب شرقي كيش آرميده است در يكي از شبهاي پائيزي سال ۱۳۸۴ به دليل آبگرفتگي موتورخانه ، اعلام وضعيت بحراني نمود، اما از درخواست كمك سر باز زد. صبح روز بعد به دلايل نامعلومي غرق و براي هميشه معماي مرموز خود را به اعماق برد. در تحقيقات بعدي مشخص گرديد كه در مدارك كشتي دستبرده شده است و كشتي ۱۰ سال جوانتر از تاريخ ساخت خود معرفي گرديده است. اين دليلي كافي براي عدم پرداخت بيمه كشتي و بار موجود در آن ( سينك آشپزخانه، سراميك و تخته هاي MDF) براي شركتهاي بيمه بود. در هر صورت اين كشتي اكنون پس از گذشت كوتاه مدتي كه در اعماق آرميده است تبديل به زيستگاهي مصنوعي براي آبزيان و همچنين سايت جديدي براي غواصي گرديده است.
غواصي در اطراف اين مغروق كه در فاصله ۴ مايلي از جزيره به پهلوي راست خود خوابيده است، نياز به تبحر خاصي نداشته اما جهت ورود به بدنه كشتي ، فراگرفتن دوره تخصصي كشتيهاي غرق شده الزاميست.
ورود به بدنه كشتي از طريق پنجره كابين فرماندهي امكان پذير بوده و عبور از راهروي پشتي كابين فرماندهي و ورود از طريق در آن شما را به آشپزخانه و خوابگاه هدايت مي نمايد. پروانه كشتي نيز كه مكان مناسبي جهت عكاسي به شمار مي رود در عمق ۳۰ متري قرار دارد. از آبزيان اين منطقه مي توان خفاش ماهيان، باراكودا ، انواع سنگسر، سرخو و نيز اژدرماهيان را نام برد
دستيابي به اين كشتي مغروق كه مكان زيبا و مناسبي براي آموزش دوره تخصصي كشتيهاي غرق شده مي باشد فقط با قايقهاي غواصي امكانپذير بوده اما اينجانب مختصات جي.پي.اس آن را نيز كه به شرح زير است در اختيارتان خواهم نهاد.
كلبه هور:
اين سايت كه در غربي ترين دماغه جزيره كيش و در مكاني به همين نام واقع گرديده است نيز از نقاط مساعد غواصي در جزيره كيش و به خصوص به هنگام وزش بادهاي شرقي كه غواصي در سواحل شرقي جزيره كيش را نامساعد مي نمايد مي باشد.
ورود به سايت از طريق ساحل كوچك جنوب آن و يا از طريق پرتگاه صخره اي غرب آن امكان پذير مي باشد. بستر سايت صخره اي بوده و از آبزيان آن مي توان ، هامور ، سرخو ، سنگسر ، انواع صدفها و لاكپشتها را نام برد. همچنين در ساحل جنوبي آن ( محل ورود و خروج به سايت) غاري كوچك به طول ۵ متر وجود داشته كه عبور از آن به هنگام مد كامل بسيار لذت بخش خواهد بود. عمق سايت غواصي كلبه هور از شمال به جنوب بيشتر گرديده و تا ۸ متر نيز ادامه دارد.

ساترن كرك:
از ديگر سايتهاي غواصي در اطراف جزيره كيش ساترن كرك يا شكاف جنوبي مي باشد كه بسيار زيبا بوده ، اما به دليل دوري نسبي ،كمتر ملاقات كننده اي دارد.
اين ريف در ۳ مايلي جنوب جزيره واقع گرديده است و از شكافي تشكيل شده است كه تا عمق ۲۲ متري نيز ادامه مي يابد.
دسترسي به اين سايت فقط با قايق و با استفاده از مراكز سطح جزيره كيش امكانپذير مي باشد.
از آبزياني كه در اين سايت به چشم مي خورند ، مي توان دسته هاي بزرگ باراكودا، بلك تيپ و خفاش ماهيان را نام برد. با توجه به جريان آب اين منطقه ، غواصي در اين سايت نياز به تجربه و تبحر فراوان در غواصي داشته و جهت افراد تازه كار مناسب نمي باشد.
كشتي يوناني :
اين مكان كه كمتر از سايتهاي ديگر مورد توجه قرار گرفته است نيز از نقاط مساعد غواصي در جزيره كيش به هنگام وزش بادهاي شرقي و نامساعد بودن سواحل شرق جزيره كيش مي باشد. اگرچه عمق ۴ تا ۵ متري آب در اين سايت نياز به تجهيزات غواصي را محسوس نمي نمايد و حس كنجكاوي شما با استفاده از اسنوركلينگ ارضا خواهدگرديد، اما لذت بازديد از پروانه اين كشتي بسيار مشهور به هنگام غواصي وصف ناشدني است. عمق آب در قسمت پروانه ۸ متر بوده و بستر اطراف اين كشتي به گل نشسته پوشيده از آهن آلات و قطعات فولادي مي باشد. جالب است بدانيد كه وجود اكسيد آهن در اين منطقه باعث سرخ فام شدن شنهاي اطراف كشتي يوناني گرديده است

هشت كلوپ دريايى و غواصي فعال در جزيره كيش وجود دارند .

نام كلوپ نوع كلوپ تلفن

۱٫ متحدان دريايى ۷۶۹۸۶۱۶
خدمات : قايق هاى تندرو و تفريحى ، اسكى روى آب،جت اسكى ، پدالو .
۲٫ پرديس دريايى ۷۶۹۲۵۹۱ و ۷۶۹۹۲۲۳
خدمات : قايق هاى تندرو و تفريحى ، اسكى روى آب،كاياك ، پدالو ، شاتل .
۳٫ دلفين دريايى ۷۶۹۱۳۵۶
خدمات :قايق هاى تندرو و تفريحى ، اسكى روى آب، جت اسكى (۸۰۰cc) ، كاياك .
۴٫ كيشران دريايى ۷۶۹۴۰۲۴
خدمات : قايق هاى تندرو و تفريحى ، اسكى روى آب، جت اسكى ، پدالو .
۵٫ مدرسه غواصي(KITO) غواصى ۴۴۲۴۳۵۵
خدمات : غواصى (آموزشى – تفريحي) ، جت اسكى،پاراسل .
۶٫ مركز غواصى غواصى ۴۴۲۲۷۵۷و ۷۶۹۱۲۹۶ و ۷۶۹۳۲۴۶
خدمات : غواصى (آموزشي) ، ارائه مدرك از مؤسسه PADI و تفريحى ، پاراسل ، اسكى روى آب ،
جت اسكي(۸۰۰cc الي۱۲۰۰cc)،رينگ عكاسى و فيلمبردارى در زير آب .
۷٫ اشين ديپ كورس غواصى ۰۹۱۲۱۵۴۴۷۱۱
خدمات : غواصى (آموزشى- تفريحي) ، جت اسكى، پاراسل .
۸٫ اسكله تفريحى دريايى –
خدمات : قايق هاى تندرو و كف شيشه اى .

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.